Táto stránka je doplnkovým krokom k úvodnej stránke modelu. Kliknutím na tlačidlo sa dostanete späť.
Otázky a odpovede

Batérie

Akú kapacitu batérie budú mať vozidlá Škoda Auto? Aký je odhadovaný rozsah?

Prvé plne elektrické SUV značky Škoda Enyaq iV, má dojazd až 520* kilometrov v meracom cykle WLTP.

*označuje bežne vybavené vozidlo

Aké sú výhody lítium-iónovej batérie?

V porovnaní s inými batériami sa lítium-iónová batéria môže pochváliť vysokou hustotou energie, vysokým výkonom a dobrými bezpečnostnými charakteristikami (rýchla akcelerácia) s minimálnym pamäťovým efektom, dlhou životnosťou a predajnými nákladmi, ktoré možno v najbližších rokoch ďalej znížiť. Lítium-iónová batéria preto spĺňa všetky kritériá Škoda z hľadiska každodennej vhodnosti, životnosti a bezpečnostných kritérií.

Sú batérie v elektromobiloch Škoda dostatočne výkonné?

Môžete si byť istí, že všetky elektrické vozidlá značky Škoda sú vybavené vysokonapäťovými lítium-iónovými batériami a najmodernejšou technológiou na zabezpečenie najvyššej možnej hustoty energie.

Ako dlho vydržia batérie?

Škoda garantuje životnosť batérie 8 rokov alebo 160 000 km.

Dá sa batéria vymeniť, keď sa kapacita zníži?

V prípadoch, na ktoré sa vzťahuje záruka, je možné batériu vymeniť. Stanovili sme si však veľmi ambiciózny cieľ, že batéria bude mať aj po 10 rokoch 80 % svojho výkonu za predpokladu nájazdu 15 000 kilometrov za rok. Ak sa vyskytnú neočakávané chyby, jednotlivé prvky batérie je možné vymeniť.

Ako sa likvidujú batérie elektromobilov Škoda?

Našťastie sa batérie dajú recyklovať a až 96 % materiálov v batérii sa dá obnoviť. Existujú dva spôsoby recyklácie batérie po tom, ako sa dostane do recyklačného závodu. Ak batérie už nie sú nabité, možno ich jednoducho rozobrať a oddeliť kovové komponenty, ako je meď a oceľ. Ak sú batérie stále nabité, po zmrazení v tekutom dusíku sa rozdrvia na kúsky (takže batérie pri rozbíjaní nemôžu reagovať).

Dajú sa batérie elektromobilov recyklovať?

Recyklácia batérií je pre náš priemysel kľúčová. Li-ion batérie sa dajú recyklovať, ale náklady sú mimoriadne vysoké. Keď sa eMobilita rozšíri, výroba lítium-iónových batérií sa zvýši, čo zvýši dopyt po surovinách a výsledkom bude, že viac batérií dosiahne koniec svojej životnosti. Tieto účinky podnietia vývoj lacnejších a efektívnejších metód recyklácie.

Aké sú možnosti opätovného použitia batérií?

Aj keď batéria dosiahne koniec svojej životnosti v aute, recyklácia nie je jedinou možnosťou. Tieto batérie je možné prerobiť na zariadenia na ukladanie energie, čím sa celková životnosť batérie predĺži o mnoho rokov. Inými slovami, dáme našim batériám druhý život.

Dá sa lítium obsiahnuté v batériách elektromobilov recyklovať?

Proces získavania a recyklácie lítia je veľmi zložitý, takže to skrátime: áno, najmodernejšie separačné technológie nám umožňujú recyklovať až 96 % našich lítium-iónových batérií a neustále výskum o tom, ako získať z batérií vysoké množstvá cenných materiálov.

Ako pristupuje Škoda Auto k ekologickej likvidácii batérií?

Škoda Auto pripravila program sekundárneho využitia batérií z automobilov priamo u našich predajcov a prevádzok Škoda Auto. Zostávajúca kapacita batérie, ktorá už nie je efektívna pre prevádzku vozidla, bude využitá na uskladnenie energie v technickej prevádzke servisných stredísk a výrobných areálov.

Ako bezpečné sú batérie v elektromobiloch?

Batérie v elektromobiloch Škoda majú najvyššiu úroveň bezpečnosti v prípade nehody, prehriatia alebo skratu. Tieto autá prechádzajú náročnými kvalitatívnymi a nárazovými testami rovnako ako ostatné vozidlá a spĺňajú najprísnejšie bezpečnostné normy.

Ako ovplyvňuje hmotnosť batérie jazdné vlastnosti?

Batéria je inštalovaná v podlahe vozidla centrálne medzi nápravami. Výsledkom je nízke ťažisko s optimálnym rozložením hmotnosti na prednú a zadnú nápravu, čo prináša veľmi dobré jazdné vlastnosti pre športovú jazdu a prejazd zákrutami.

Nezaberajú batérie veľa miesta v aute?

Práve naopak – jednou z najväčších výhod elektromobilov je ich priestrannosť a variabilita interiéru. Je pravda, že na zabezpečenie dostatočnej dojazdovej vzdialenosti je potrebných veľa batérií, tie sú však umiestnené v podlahe auta. Nielenže im to bráni v tom, aby boli prekážkou, ale tiež poskytujú nízke ťažisko, vďaka čomu sa automobil výborne ovláda. Samotný elektrický pohon je oveľa úspornejší na miesto ako bežné konštrukcie motorov. Nie je potrebný veľký prevod a elektromotory sú podstatne menšie ako spaľovacie motory.

Aké drahé sú batérie?

Vo všeobecnosti je batéria hlavnou zložkou ceny elektrického vozidla. Batéria je drahšia v menších modeloch a lacnejšia vo väčších modeloch. Keďže elektromobily sú čoraz populárnejšie, batérie pôjdu s cenou dole a elektromobily budú dostupnejšie.

Existuje nejaký rozdiel medzi batériami pre PHEV (hybridné) autá a čisto elektrické BEV?

Áno, existuje. Existujú zásadné rozdiely v kapacite a dizajne. Batérie PHEV majú menšiu kapacitu a sú zvyčajne umiestnené smerom k zadnej časti auta, pod druhým radom sedadiel, keďže vo vozidle musí byť umiestnený aj spaľovací motor. Dizajn batérií BEV, vo všeobecnosti pripomínajúcich skateboard, je odvodený od ich umiestnenia v podlahe. Keďže BEV nemajú spaľovací motor, batéria má logicky väčšiu kapacitu.